söndag, augusti 12, 2012

Dopklänning!

Igår var vi på min brorsons dop...=) Till det hade jag sytt min första dopklänning!  Kul med nya utmaningar.
Han har stl. 74/80, är 8 månader, så klänningen blev ju lite större stl. än oftast brukligt. På bilden är satinbanden lite långa, jag lät dem själv klippa rätt längd.
Den är sydd helt i brodyrtyg, och fodrad ,allt utom ärmarna, med polyesterfoder, båda från Stoff och Stil, även satinbandet och spetsen är därifrån.
Mönstret är ur Katrin Wassdahls "Sy kläder till baby och småbarn".
I nederkant...
...och i ärmen sydde jag spets.
Dopklänningen in action på Robin, i sin mamma Kikkis famn, och bredvid står syster Hanna. =)
Ärmarna och kjolen är rynkade mot oket, som är vändsytt i halsen.
På baksidan satte jag kardborrband en bit ner på ryggen, tycker det är mest praktiskt när den inte är knäppt ända ner, så man har nåt att hålla om och klänningen inte glider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag kollar så snart jag kan! =) Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...