tisdag, juli 13, 2010

Örngottströja och förklädesklänning i Mor&Dottermatchning!

I helgen hade vi dop för Tiril som nu hunnit bli hela 5 månader!!! =) Vädret var bästa tänkbara och dopbarnet strålade ikapp med solen. Jag sydde till dopet matchande kläder till mig och dottern, (dottern fick ju ha efter själva dopet då...=)) En lång "örngottströja" till mig och en förklädesklänning med kryss i ryggen till Tiril. Superfina tjejen!
Tirils klänning är vändsydd och kantbandad med vitt, och jag har satt spets nedtill. Tyget jag använt till båda är ett påslakan fyndat på loppis. Jag fick inviga maskinens knapphålsfot (kul, men hade lite krångel med kantbanden som stoppade, tills jag kom på att sätta ett papper mellan tygmataren och tyget.) Blå knappar från Erikshjälpen.
Mönstret är ett gammalt STIL-mönster, i stl. 77 (lite stort på Tiril än men det funkar!)
Krysset i ryggen.
Min "örngottströja" (skriver med citationstecken eftersom det ju är ett påslakan som använts...=)). Jag mätte efter ett annat örngott som jag kunde ha (kommer senare som färdig tröja!), och sydde sen lite figursytt och förlängde något. Satte kantband i ärmhålen, ringade ur halsen litegrann och satte kantband där med. Sydde fast dem med zickzack på både min tröja och klänningen, blev jättefint tycker jag!
Bred vit mudd nedtill så den sitter tight på rumpan. =)
Bättre livebild på tröjan.
Helnöjd med både klänningen och tröjan, det kommer bli fler av båda modellerna!
För fler livebilder, se min vanliga blogg.

13 kommentarer:

  1. Verkligen fina!!! Både klänning och tröja. och så fina ni var tillsammans. Och så kul att hitta en ENKEL vuxenmodell som funkar. Tiril är söt som socker och hennes namn så himla vackert!! :-)
    Snyggt jobbat!!

    SvaraRadera
  2. Vad fina ni är bägge två! Härligt tyg på kläderna och fina modeller.

    SvaraRadera
  3. Åhhhh, vilka fina kläder och modeller;) Tyckte din tröja/blus blev jättesnygg och tänk vad enkelt*låter så iaf* smile. Måste nog prova en själv här framöver.
    Trevlig dag!

    SvaraRadera
  4. Wow vilken snygg mor-dottermatchning!!! Helt underbart påslakan du har fyndat och väldigt fina kläder du gjorde av det.

    SvaraRadera
  5. Underbar förklädesklänning, och fin top till dig.
    Tyget är helläckert!/Åsa

    SvaraRadera
  6. Superfint! Kul att både mamma och dotter matchar. Det är det fina med att kunna sy själv.

    SvaraRadera
  7. Jättefina outfits! Det var länge sedan jag sydde örngotts-topp, men nu blev jag väldigt inspirerad!

    SvaraRadera
  8. Grattis till lilla Tiril i finaste klänningen på dopet, och du! vad söt att matcha med dottern, älskar det!

    SvaraRadera
  9. Jättefint och snyggt matchat.

    SvaraRadera
  10. Tirils klänning är hus söt som helst! Så kul att kunna matcha varandra!!

    SvaraRadera
  11. Vad fina ni är båda två! Kul med matchat!

    SvaraRadera
  12. Spännande modell på tröjan, en sån har jag inte sett förr. Den hamnar i högen "tänkbara projekt".

    Passar också på att tipsar om en tyg-tävlig i min blogg:
    http://handarbete.appelklyftig.com

    SvaraRadera
  13. två fina tjejer i fina kldäer!!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag kollar så snart jag kan! =) Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...