fredag, januari 07, 2011

Tutorial sy en "färdigknuten" fluga!

Jag utlovade ju före jul en tutorial för den som var intresserad (hoppas att nån är det=)) på hur man syr en egen fluga. Är ju inte särskilt svårt att klura ut själv, men iallafall! Det finns flera sätt att sy på, men så här gjorde jag.
Jag använde sammetstyg till min fluga, det blev ganska tjockt men stiligt. Det fungerar nog bra med i princip vilket tyg som helst. 1.Klipp två rektangulära tygbitar, de ska vara dubbelt så långa som du vill ha flugan, och så breda som du vill ha den+ sömsmån på ca. 1 cm. Jag tog till en 3-åring 24 cm långa bitar (med sömsmån) och 9 cm breda (m. sömsmån).

Klipp också en mindre bit ca. 6 x 14 cm (den ska sitta i mitten av flugan, anpassa till hur bred du vill ha den).

2. Stryk mellanlägg på en av de större tygbitarna.3. Sy ihop de två stora bitarna räta mot räta i långsidorna och ena kortsidan. Klipp rent hörnen och vänd rätsidan ut. Stryk så det blir "platt". 4. Bestäm vilken av sidorna som ska vara framsida och vik ihop med den sidan inåt. Sy ihop kortsidorna. Nu är det som en cirkel. Vänd ut och in och låt sömmen komma på "baksidans insida". =)
5. Sy nu ihop den mindre tygbiten, vikt längs långsidan med rätsidan inåt, som ett rör. Vänd ut rätsidan.
Justera så sömmen kommer på mitten på "röret", och vik ihop med sömmen utåt.6. Sy ihop kortsidorna, klipp bort om det blir mycket sömsmån över (som på min bild). Stryk platt.
7. Vänd sen med sömmarna inåt så du får en liten cirkel. Igenom denna lilla cirkel trär du den stora cirkeln, se bild tagen ovanifrån. Justera så alla sömmar kommer inåt/bakåt, och så flugan blir fin på framsidan. Jag satt sen resår baktill genom flugans mittcirkel och sydde några sömmar för hand så allt hölls på plats.
Min sjukling med sin fluga före jul.

Jag inser att jag har rätt dåliga bilder, förstora dem så syns allt bättre, och tutorialen kanske verkar ganska rörig, men misströsta inte, vill ni ha en bättre tut, om än på engelska, hittar ni en här!! Där finns också ett till sätt att sy fluga, men då blir den enkel och inte dubbel.

7 kommentarer:

  1. Åhh vad du är duktig! Vad fint det blev!

    SvaraRadera
  2. Stilig fluga!!
    Alltid kul när någon tar sig tid att göra en tut, det uppskattas!!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack! Alltid bra att få lite tips, den blev super fin!!

    SvaraRadera
  4. Tack för den! Fint och högtidligt!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jättebra tut ju, har precis gjort två små till våra små kattpojkar, de ska ju också vara fina på jul :D

    SvaraRadera
  7. Tack!! Blir perfekt till nyår imorgon!!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag kollar så snart jag kan! =) Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...