söndag, april 01, 2012

Utmaning Återbruk 2012, Modeshowsoutfit nr. 6, och Veckans Re-do!

Eftersom jag har kört min "Veckans re-do" nu sen i November och planerar att fortsätta ett tag till (för jag har fortfarande massor av kläder att re-doa!) , så beslöt jag mig för att hänga på Klockarbarns utmaning Återbruk 2012. Kommer på måndagar visas inlägg på vad deltagarna skapat/skapar. =) Kan vara allt möjligt de använder, inte bara textilier och kläder! =) De började redan förra måndagen, så in och kika på alla roliga idéer!

Denna veckas re-do skiljer sig lite från mina andra, då jag använt kläder jag sytt om hittills, och det är ju också det min utmaning handlar om. Men dessa plagg platsar i Klockarbarns utmaning, så därför får de bli Veckans re-do!
Toppen kanske inte platsar egentligen, sydd av en tygstuv, men byxorna har jag sytt av ett retro påslakan! =)
Denna outfit använde modellen Molly i modeshowens andra utgång.
Singoallamönstret var ett gammalt VI-mönster som jag testade och ändrade lite i.  =) Förlängde det bla. rätt mycket, blev som en tunika i längden.  Stl. 130.
Tyget var en fin ny tygstuv jag köpt på loppis, syns inte på bilden men det är vitt med svagt glansiga fjärilar och blommor. Hade nån tanke om att sätta en resår i midjehöjd men skippade det.

Och byxorna har jag gjort eget mönster till, stl. 130 även de. Breddat byxorna ordentligt för mycket pös. Testade för första gången att sy smock. Och det gick jättebra i midjan, inga problem, sydde 10 smocktrådar. Tog paus för att fästa trådarna. När jag sen skulle fortsätta med ben-smocken så hade maskinen fått spunk. Tuggade bara sönder tyget. Därför fick jag förkorta byxorna lite mer än tänkt. Sydde i rundresår i tre varv istället, funkar det med men inte lika fint som smock. Får se om jag vågar mig på mer smock, blev ju verkligen fint när det funkade, men jag testade och testade och testade utan att få det att funka, efter den där första gången. Inge kul att ha sönder tygerna bara....=(
Kanterna har jag sytt med rullfåll både i midja och benslut.
Får se om dessa plagg dyker upp till salu. ;o)
Även Mollys andra outfit platsar i Klockarbarns utmaning, får se om den platsar här nästa vecka, men annars fortsätter jag mest hålla mig till att sy om kläder till veckans re-do, mellan min vanliga sömnad. =) Påslakan, dukar och gardiner syr jag ju om lite titt som tätt.

1 kommentar:

Tack för din kommentar, jag kollar så snart jag kan! =) Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...