måndag, juli 11, 2011

18 (!!) nya tyger, blandad kompott loppis och nytt!

Nu var det längesen igen jag uppdaterade mina tyger (och tygsidan, ligger skamligt efter, ska försöka få ut dem snarast!!!!). Har fyndat både på loppis, och på tyg-rea (förutom Jurassic-tyget). Här kommer nytt!


Jag beställde direkt av Znoks Jurassic-tyg, (design Johanna Ahlard), men hamnade på sista rullen som var feltryckt. Fick därför vänta några extra veckor på ny leverans. Då den väl kom fick jag med en meter extra tyg som bonus, underbart, vilken service!!!

Jurassic-jersey


På Village hittade jag detta underbara nalletyg, fanns i flera färger men jag valde rosa...ville gärna ha alla men man måste väl prioritera...Ganska kraftig bomullsväv.
På Lagerhaus blev det detta fina hjärttyg, även det ganska kraftig bomullsväv.

Panduro-svart retro bomullsväv.

Panduro fåglar bomullsväv.

Panduro Trasdockor bomullsväv.


Stoff och Stil, turkos bomullsväv som jag ska sy kuddfodral till vårt vardagsrum av! Dessa bilder gör verkligen inte tygerna rättvisa, så mycket finare i verkligheten!

Stoff och Stil rosa med rosor bomullsväv.

Stoff och Stil grön retromönster bomullsväv.


Och så lite loppis/Tradera m.m.!
Från en tjej på facebook köpte jag detta härliga retro kattyg, tänkt ev. använda till Tirils rum, men även som klänning eller liknande!


Snubblade över fin grå bomullsväv med Gunilla Axéns moln, Erikshjälpen!

Härligt gulmönstrad bomullsväv, Erikshjälpen!

En gardinkappa till klänningsdetaljer, Erikshjälpen.

Strömming gav på facebook bort detta fina retrotyg, en duk.

Ganska kraftig, passande till byxor, twill med turkosa ränder.

Tunn viskos (?) med marinblå små prickar.

Ett fint påslakan, lite blekt men så fint så jag kunde inte motstå.

Vitt med ränder i söta färger, tunn bomullsväv.



På Panduro blev det även lite annat än tyg, köpte några textilfärger, svamp-tryck och glitter-stryka-på-tryck på rean.
Man skulle ju kunna shoppa hur mycket som helst om bara pengarna fanns, men det går ju inte, varken plats eller råd. Men jag har faktiskt gjort en STOR tygrensning och rensat bort tyger jag sytt mig less på, har mycket av eller helt enkelt hunnit tröttna på. Kommer till salu snart på Tradera eller facebook, jag hojtar till när! =)


Till sist, äntligen har jag fått bättre ordning på min overlock-maskin!!!! Nykär och vill bara sy sy!!!! =) Var troligtvis en pryl i trådträdningen som rubbats ur läge när jag kommit åt den med maskinens kniv, min sambo fick till det och nu funkar det bra! Men en fråga till er som syr mycket i vävda (stumma) tyger, fick inget svar på facebook, föredrar ni att sy med overlocken eller vanliga maskinen i stumma tyger? Och varför/varför inte?

5 kommentarer:

  1. Å vad mycket fina tyger du fått hem! Jag har nästan nyss oxå köpt en OL! Ett mycket lyckat köp! Ochjag syr mina lapptäcken på den icg det går jätte bra,får endast kompletera med den.vanliga vid stickningar och så!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad mycket fina tyger!

    Jag föredrar faktiskt att sy på den vanliga maskinen när jag syr i vävda tyger, men jag brukar göra så att jag syr ihop med overlocken och sedan förstärker jag extra med den vanliga :/ känns kanske lite onödigt men lika gärna som man ska sicksacka vävda tyger så går det ju fortare att sy med overlocken. Känns som om overlocksömmen behöver "förstärkas" i vävda tyger.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag använder overlocken till en del stumma tyger men inte
    1. när jag behöver en mycket hållbar söm (typ byxbak)
    2. När jag vill ha en kraftig sömsmån för snygga stickningar (typ byxsida)
    3. När jag vill pressa isär sömsmånerna.

    I dessa fall använder jag bara overlocken till att "sicksacka".

    SvaraRadera
  4. Jag har fundeat på detsamma; kring om det finns nackdelar med att sy i vävda tyger med OL. Det blir ju snyggt och känns bra när kanterna sicksackas. Men jag blev lite fundersam när jag läste en beskrivninf där man INTE skulle använda OL utan en vanlig maskin (det var ingen stickning utan en "sammanfogande" söm).

    mycket fina tyger för övrigt.

    SvaraRadera
  5. Tack så jättemycket för era svar ang. OL vs vanlig maskin i stumma tyger, jag har fått svar på en del funderingar, bla. tycker jag oxå att sömmen inte verkar lika stark i stumma tyger, som raksöm!!! Uppskattas verkligen!
    Finns det fler som har råd & tips tar jag tacksamt emot dem!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag kollar så snart jag kan! =) Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...