torsdag, maj 12, 2011

Hängselbyx-experiment till lillan!

Var ganska längesen nu sen jag klippte till dessa hängselbyxor till Tiril. Ritat eget mönster med inspiration från ett par frottéhängselbyxor som gått i arv efter min sambo. =) De har blivit liggande ett tag, som så ofta.. Men förra veckan blev de klara! Storlek 80 är nog rätt på dessa...



Upptill är det rullfåll, och 2 smala resårer ger rynk. Tänkte sy med elastisk tråd men läste att det kan bli löst om det bara är 2-3 sömmar, tog därför resår istället. Det blev ändå lite för brett upptill tyckte jag, lite häng lixom, så jag sydde dit 2 extra band i mitten som håller upp den delen också.


Modellen fick grenkil, och resår i bensluten.



Tyget är lätt ribbad jersey från Ohlssons, kantbanden kom från mina gömmor, knappar och blomma från "Lust och Fägring" lokal sömnadsaffär. Som ni ser kunde modellen gärna vara högre framtill, och längre i benen (men det kan ju också vara jag som låtit plagget ligga lite för länge, Tiril har ju faktiskt 86 nu!)....;o). Men byxorna kommer ändå användas, mysiga som knickers också.
Jag hade tänkt sätta vanliga knappar och knapphål, eller ev. tryckknapp, men i slutändan valde jag att sy fast hängslena i varandra, och bara sy dit knappar som dekor (var inga problem att få på byxorna ändå), och i mitten sydde jag dit en paljettblomma som applikation. Snyggt? Det vette sjutton. Men men, använda blir de!
På denna bild ser byxorna ju totalt sneda ut, men det är bara som de ligger.


Hängslena är för övrigt sydda som "dubbla" kantband, alltså en kantbandsremsa först, också en till åt andra hållet över. Hänger ni med? =) De hade gjort så på byxorna jag inspirerades av, tycker det var fiffigt.

4 kommentarer:

Tack för din kommentar, jag kollar så snart jag kan! =) Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...